Loading...
Księgowość

Mikropłatności w świecie obrotu bezgotówkowego

Mikropłatności w świecie obrotu bezgotówkowego

Mikropłatności towarzyszą nam każdego dnia, choć nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę. Dokonujemy ich zarówno gotówką, jak i bezgotówkowo. Są to transakcje płatnicze o niskiej wartości. Nie ma odgórnie ustalonej kwoty, od której definiuje się mikropłatności, jednak w ramach działań Koalicji na Rzecz Obrotu bezgotówkowego i Mikropłatności zakłada się, że są to transakcje wynoszące maksymalnie 20 zł. Zwiększenie powszechności dokonywania płatności o niskich kwotach bez użycia gotówki jest jednym z priorytetów programu rozwoju bezgotówkowego w Polsce na lata 2014-2020. Gdzie najczęściej spotykamy się mikropłatnościami bezgotówkowymi?

Mikropłatności bezgotówkowe w życiu codziennym

Obecna sytuacja epidemiologiczna sprzyja rozwojowi płatności bezgotówkowych, w tym mikropłatności. Jak wynika z badań zleconych przez Warszawski Instytut Bankowości, aż 38% Polaków częściej korzysta z transakcji pieniądzem elektronicznym. Chętniej dokonujemy niewielkich transakcji bezgotówkowo – deklaruje to 60% ankietowanych. Mikropłatności wykorzystuje się głównie do opłacenia należności za:

  • parking,
  • bilety komunikacji miejskiej,
  • przekąski w automatach,
  • dostęp do filmów, muzyki, artykułów w formie elektronicznej,
  • gry internetowe i aplikacje.

Mikropłatności realizuje się przy użyciu bankowości internetowej, przelewów, telefonu komórkowego czy karty płatniczej. Zamówienie zrealizowane jest natychmiastowo, za pomocą „jednego kliknięcia”. Zazwyczaj opuszczenie strony internetowej nie jest konieczne. Jest to szczególnie istotne w przypadku transakcji w grach.

Mikropłatności w aplikacjach i grach

Zarówno stworzenie aplikacji, jak i gry wiąże się z dużą inwestycją. Jak jest to więc możliwe, że większość z nich dostępnych jest za darmo? Zastosowanie odpowiedniego sposobu monetyzacji pozwala osiągnąć większy zysk z przedsięwzięcia, niż gdyby za produkt trzeba było zapłacić. Do niedawna popularne były reklamy wewnątrz aplikacji. Obecnie jednak większą popularnością cieszą się mikropłatności w grach i aplikacjach. Na czym to polega? Produkt dostępny jest za darmo lub w symbolicznej cenie. Podczas korzystania użytkownicy są jednak nakłaniani do płacenia, zazwyczaj za dodatkowe możliwości czy rozbudowane opcje. Mikropłatności w aplikacjach generują dla Google Play aż 98% zysku! Imponujący wynik, prawda? Jak podają statystyki z 2018 roku, w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii tylko 5,8% wszystkich graczy nie dokonało nigdy żadnej mikropłatności. Za co płacą pasjonaci gier? Za dodatkowe zasoby, takie jak waluta, surowce, postaci, czas czy więcej miejsca. Opłaty nie są obowiązkowe, gry jednak przemyślane są w taki sposób, aby na zakup się zdecydować. Dane pokazują, że w 2017 roku 90% przychodów gier mobilnych to właśnie zasługa mikropłatności.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *